کوپلینگ دنده ای
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

قبل از صحبت در مورد کوپلینگ دنده‌ای، ابتدا کوپلینگ را به طور کلی معرفی می‌کنیم. در ساده‌ترین تعریف، کوپلینگ یک انتقال دهنده قدرت است. کوپلینگ ها به عنوان اجزای اتصال بین هر دو شفت عمل می‌کنند. نوع پیچیدگی اتصال، قدرت قابل انتقال و میدان عملیاتی همگی نقش بسزایی در مجموعه نوع کوپلینگ دارند. کوپلینگ های دنده‌ای در دسته کوپلینگ های انعطاف پذیر قرار می‌گیرند و می‌توانند گشتاورهای بسیار بالایی را رله کنند. کوپلینگ وسیله‌ای مکانیکی است که برای اتصال انتهای قطعات یا اجسام مجاور عمل می‌کند. کوپلینگ هایی که به عنوان کوپلینگ های دنده‌ای شناخته می‌شوند، نوعی از کوپلینگ هستند که اغلب در کاربردهایی با گشتاور بالا و قدرت بالا استفاده می‌شوند.

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای چیست؟
کوپلینگ دنده ای از پرمصرف ترین نوع کوپلینگ ها می باشند که دو چرخ دنده به وسیله ی خارهای انطباقی به دو انتهای محورهای محرک و متحرک مونتاژ می شود. کوپلینگ های دنده‌ای معمولاً می‌توانند گشتاور بیشتری تحمل کنند، در حالی که اتصالات جهانی لرزش کمتری تولید می‌کنند. کوپلینگ دنده‌ای از دو هاب با دندانه‌های خارجی و داخلی و یک بوش یک یا دو تکه تشکیل شده است. کوپلینگ های دنده‌ای اساساً جزو دسته کوپلینگ های انعطاف پذیر هستند که قادر به انتقال گشتاورهای بسیار بالا هستند. مهندسی دنده نقش اصلی را ایفا می‌کند و از مزایای کوپلینگ دنده استفاده می‌کند. در کاربرد عملی، کوپلینگ یک مجموعه دنده کامل است.
کوپلینگ های دنده‌ای معمولاً می‌توانند گشتاور بیشتری تحمل کنند، در حالی که اتصالات جهانی لرزش کمتری تولید می‌کنند. کوپلینگ دنده‌ای از دو هاب با دندانه‌های خارجی و داخلی و یک بوش با یک یا دو تکه تشکیل شده است. مهندسی دنده نقش اصلی را ایفا می‌کند و از مزایای کوپلینگ دنده استفاده می‌کند. در کاربرد عملی، کوپلینگ یک مجموعه دنده کامل است. کوپلینگ های دنده‌ای دارای قابلیت عدم تراز کلی به اندازه های 0.01-0.02 اینچ به صورت موازی و 2 درجه در زاویه هستند. آن‌ها گاهی اوقات در جفت شفت‌های فاصله ساز برای پر کردن شکاف بین ماشین و محرک استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً به روان کننده نیاز دارند، اما برخی از آنها برای کار سبک‌تر طراحی شده‌اند و از نایلون‌های بدون روان کننده یا سایر پلیمرها برای بوش مرکزی استفاده می‌کنند.

قیمت کوپلینگ دنده ای
قیمت کوپلینگ دنده ای به پارامترهای متعددی بستگی دارد. اولین پارامتر مهم در قیمت کوپلینگ دنده ای، برند آن است. در ایران کوپلینگ دنده ای هم به صورت وارداتی و هم به صورت ساخت داخل وجود دارد. کوپلینگ وارداتی اغلب با برند فالک عرضه می شوند. قیمت کوپلینگ دنده ای فالک نسبت به کوپلینگ های ساخت داخل بیشتر است و کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد. قیمت کوپلینگ دنده ای ساخت ایران به عواملی مانند متریال کوپلینگ و نوع ماشین کاری بستگی دارد. انتخاب متریال بسیار اهمیت دارد زیرا متریال بی کیفیت باعث خرابی زودرس کوپلینگ دنده ای می شود. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت کوپلینگ دنده ای همانطور گفته شد نوع ماشین کاری است. بسیاری از سازندگان ماشین کاری بی دقتی انجام می دهند که همین امر باعث خرابی کوپلینگ و دستگاه شما می شود. بهتر است هنگام خرید تنها به قیمت کوپلینگ دنده ای توجه نکنید و موارد دیگر را نیز بررسی کنید. شرکت کالا صنعتی با کارشناسان مجرب، سفارش ساخت و واردات انواع کوپلینگ دنده ای را می پذیرد. همچنین تمامی کوپلینگ های ساختنی توسط برند کالا صنعتی، دارای دو سال ضمانت است. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

خرید کوپلینگ دنده ای
همانطور که گفته شد، کوپلینگ دنده ای هم به صورت ساخت داخلی و هم به صورت وارداتی موجود است. اگر برای خرید کوپلینگ دنده ای عجله دارید، تنها راه خرید کوپلینگ های وارداتی است زیرا در اکثر مواقع کوپلینگ های دنده ای ایرانی به صورت آماده نیست و باید تولید شود. شما می توانید برای خرید کوپلینگ دنده ای در سایز های مختلف در برند فالک (وارداتی) و یا ساخت ایران با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین کارشناسان کالا صنعتی شما را در برای انتخاب بهترین کوپلینگ دنده ای با ارائه کاتالوگ راهنمایی خواهند کرد.

انواع کوپلینگ دنده‌ای
انواع کوپلینگ دنده ای با توجه به کاربردی که دارند در مدل های متفاوتی تولید می شوند. در ادامه به بررسی برخی از مدل های انواع کوپلینگ دنده ای می پردازیم:

کوپلینگ فول دنده
کوپلینگ فولادی فورج دوبل درگیر، کوپلینگ دنده کامل سری 100 معمولی است و در اکثر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. دارای قابلیت شناور انتهایی بزرگ است و می‌تواند هم ناهماهنگی شفت موازی (افست) و هم ناهماهنگی زاویه‌ای را جبران کند.

کوپلینگ نیم دنده
کوپلینگ نیم دنده سری 100 از یک نیمه انعطاف پذیر و سفت تشکیل شده است. نیمه باز یک نیمه کوپلینگ معمولی سری 100 با یک بوش بیرونی و یک هاب داخلی است، در حالی که نیمه سفت دارای یک هاب فلنجی است.

کوپلینگ دنده ای صلب
نوعی کوپلینگ که برای اتصال شفت‌هایی که هم تراز هستند استفاده می‌شود. در بین انواع کوپلینگ دنده‌ای، کوپلینگ صلب ساده‌ترین نوع آن است. کوپلینگ های صلب در مواردی که نیاز به تراز شفت دقیق است استفاده می‌شود. ناهماهنگی شفت می‌تواند بر عملکرد کوپلینگ و همچنین وجود آن تأثیر بگذارد.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/288/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-coupling/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C





:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: